Om digital hjemmeoppfølging – spredningsprosjektet 2022-2024

Datadeling mellom pasient og helsepersonell skjer digitalt
Foto: Larvik kommune

Hva er digital hjemmeoppfølging (DHO)?

DHO omhandler oppfølging eller behandling som skjer helt eller delvis digitalt fra pasientens eget hjem. Dette kan være telefon, videokonsultasjoner, chat og meldinger, men også datarapportering fra pasienten via måleutstyr og/eller skjemainnsending. Ved datarapportering laster pasienten ned en egen app på sin smarttelefon eller nettbrett. Helsetjenesten legger så inn aktiviteter og oppgaver i samarbeid med pasienten og den behandlingsansvarlige. Måleresultater og skjemasvar overvåkes av helsepersonell. Type målinger, hyppighet, tiltak og respons på avvik er beskrevet i pasientens egenbehandlingsplan.

Fra 2022 - 2024 har kommuner i Troms og Finnmark vært deltakere i nasjonalt spredningsprosjekt om digital hjemmeoppfølging i regi av Helsedirektoratet og KS. Målet med spredningsprosjektet har vært å etablere digital hjemmeoppfølging som tilbud i alle landets helsefellesskap i samarbeid mellom kommuner, fastleger og sykehus innen utgangen av 2024.

I Troms har Kvænangen, Nordreisa, Skjervøy, Kåfjord, Storfjord, Lyngen og Bardu deltatt sammen med Universitetssykehuset Nord-Norge. Fra Finnmark har Vadsø, Lebesby og Gamvik sammen med Finnmarkssykehuset deltatt.

Les mer om Digital hjemmeoppfølging, hjemmesykehus og velferdsteknologi på sidene til Helsedirektoratet.

Se også videoen Digital hjemmeoppfølging - ny tjeneste i Drammen, Lier og Asker kommune om brukernes opplevelse av digital hjemmeoppfølging.

Hva skjer i 2025?

For å sørge for kontinuitet i spredningsprosjektet søkes det støtte til videreføring av allerede pågående prosjekt knyttet til digital hjemmeoppfølging i kommunene i Troms og Finnmark. Dette også med bakgrunn i at digital hjemmeoppfølging er ett av KS' fem prioriterte områder som er beskrevet i et eget dokument, Om kommunal sektors ambisjoner på e-helseområdet. For å øke kvaliteten, både for pasienter og helsepersonell, er det viktig å utrede hvilke samhandlingsløsninger som bør innføres parallelt. Flere av satsningsområdene må derfor ses i sammenheng for å sikre informasjonsflyt og samhandling i og på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten. Digitaliseringsnettverket er, og vil være, en pådriver og støtte til kommuner som ønsker ta i bruk nye e-helseløsninger.

Dersom det er spørsmål knyttet til prosjektet i Troms og Finnmark kan prosjektleder Digital hjemmeoppfølging i Nord-Troms Anne Sofie Pedersen kontaktes på: asp@kvanangen.kommune.no

Relatert innhold

Samlet digitalkompetanse - alene blir kommunene for små!